Curacao

countdown

over ons

wij zijn Daniela en Wiebe en onze hobby is reizen.

Chengdu

Oké tijd voor een berichtje vanuit China, vanuit een luxe 4 sterren hotel...wel even schrikken hoor, want dan moet je opeens nadenken hoeveel fooi je zo'n bellboy nu eigenlijk moet geven. Een hele ervaring dat je bagage in een trolley wordt gehesen en naar je kamer wordt gebracht. En eindelijk goed werkende WiFi zodat we de thuisblijvers misschien een beetje jaloers kunnen maken ;-)
Maar goed China dus. Zaterdag in de loop van de dag aangekomen en netjes opgewacht door een leuke meid die onze gids voor de Chengdu Tour wordt. We komen buiten en wat blijkt....het is lente in Chengdu. En dat is voor Nederlandse begrippen zomer! Een beetje te warm gekleed voor 27+. In het hotel aangekomen een t-shirt aangetrokken en gelijk maar op stap gegaan. Fen had ons verteld van een paar leuke straatjes met allemaal winkeltjes, eettentjes en theehuizen. Volgens haar moesten we een taxi nemen, want lopend was veel te ver. Tja wat is ver hè. Gewoon maar gaan wandelen want na zo'n vlucht is het toch wel fijn even de benen te kunnen strekken. Na een half uurtje waren we er al. Bleek een leuk buurtje te zijn om rond te lopen en we eindigen in een theehuisje waar we op een binnenplaatsje genoten hebben van ons eerste kopje jasmijn thee van de reis.
En dan de uitdaging: waar gaan we eten? Vol goede moed gaan we op pad om een eettentje te vinden met een Engelse kaart of op z'n minst een kaart met plaatjes. Niet dus hè. Zelfs niet in dit super toeristische buurtje (oké, wel alleen Chinese toeristen, maar toch). Uiteindelijk maar richting het hotel gelopen en na een paar keer plaats te hebben genomen in een restaurantje waar alleen Chinese tekens op de kaart stonden, toch nog een plaatjes menu gevonden. Colaatje erbij "opdat het binnen blijft".
Redelijk geslapen als je het midden in de nacht klaarwakker liggen en een boek uitlezen niet meerekent. Op tijd op want we willen vroeg bij de panda's arriveren. Dat wordt nog een kleine uitdaging want het blijkt een feestweekend voor de Chinezen te zijn die dus met z'n allen in de auto stappen. En als je dan bedenkt dat er in Chengdu 17 miljoen mensen wonen... Maar het lukt toch nog redelijk snel en het valt qua drukte nog mee. We hebben geluk want de zwart witte knuffels zijn aan het eten. En dat is dan ook gelijk het enige moment van de dag dat ze een beetje actief zijn. Met de nadruk op een beetje, want al achterover hangend tegen een boom kun je prima een bamboestokje wegwerken. De babypanda's zijn nog wel te porren voor wat actie. Lekker spelen met je leeftijdsgenootjes, wiebelen op een schommelpaardje of klimmen in een boom. Zit je echter eenmaal in die boom, dan is de enige actie af en toe even naar het publiek kijken.
Jullie begrijpen vast wel dat we daar een paar uurtjes rondgebracht hebben. Daarna nog even naar de rode panda's (zijn helemaal geen familie van de panda, maar eten wel hetzelfde). Ook schattig, maar ja halen het toch niet helemaal bij de echte.
De rest van de dag een beetje door het verkeer heen geworsteld, tempel bezocht, Sichuan maaltijd gehad, thee gedronken, interview gegeven (jaja, we worden nog beroemd) en door een meukstraat gelopen. 's Avonds nog naar een vage show gegaan. Bleek toch wel geinig te zijn.
De volgende ochtend vroeg op omdat we om 8.00 uur op het busstation moesten zijn om op onze bus naar Songpan te stappen. Weer een ervaring rijker. Een treinstation is al een redelijk uitdaging, maar een busstation... Maar als de bus vertrekt zitten we er netjes in. Zes uur voor de boeg. Worden achteraf zes en half met twee stops bij lekker ranzige toiletten. Maar ook die overleven we weer.
In Songpan worden we opgewacht door onze nieuwe gids. Change of plans dus hij neemt ons mee voor een snelle lunch en een tourtje door de oude binnenstad. Daarna naar het hotel dat in een plaatsje verderop is. Daar aangekomen blijkt het gebouw gerenoveerd te worden. Blijkbaar niet het juiste hotel. Dan maar naar het gebouw ernaast. Zo goed als verlaten op een paar dames achter de receptie na die in een dikke jas zitten omdat het stervenskoud is in de hal. Niet echt aantrekkelijk om de nacht in door te brengen lijkt ons. De gids duikt in z'n telefoon en wij gaan buiten maar ff in het zonnetje zitten. Daar is het wel aangenaam vertoeven. Eindelijk komt de gids er weer aan; er blijkt iets veranderd te zijn in het programma maar dat waren ze even vergeten door te geven. We hadden namelijk naar een hotel in Songpan gebracht moeten worden. Tja en daar sta je dan een dorpje verderop zonder chauffeur. Gelukkig schijnt de zon. Een half uurtje later staat er een nieuwe chauffeur die ons bij het juiste hotel dropt.
De volgende ochtend gaan we vroeg op stap om naar Huanglong te gaan. Het is een natuurpark met 693 kleine waterpondjes die op vanwege het droge seizoen voor 90% leegstaan. Euhhhh niet helemaal waar wij op gerekend hadden. Maar het blijkt een mooie tocht een berg op te zijn met honderden trappen. Enorme workout helemaal omdat we op een dikke 3000 meter hoogte zitten, maar helemaal bovenaan gekomen kregen we toch nog een beetje een indruk van hoe het er vanaf volgende maand er ongeveer uit gaat zien. Erg mooi en ook wel speciaal om het in het droge seizoen te zien als er nog sneeuw ligt.
Zo dat was ff een update van de eerste paar dagen.