Curacao

countdown

over ons

wij zijn Daniela en Wiebe en onze hobby is reizen.

San Francisco

Via Highway 1 rijden we langs de kust naar San Franciso. Erg mooie route die zeker de moeite waard is. Halverwege de middag komen we aan in ons motel in San Francisco aan Lombard Street. Grappig om de stijle straten omhoog en naar beneden te rijden.

Gelijk gaan we maar op pad richting Fishermans Warf om te kijken of we kaartjes kunnen krijgen naar Alcatraz. Volgens de folders kunnen we een combi nemen met een hop on/hop of bus. Een behoorlijke tippel, maar uiteindelijk zijn we er. Bij de vele Big bus tentjes worden we niet veel wijzer. De combi is alleen verkrijgbaar via het internet. Bij een andere organisatie krijgen we te horen dat de combi tot vrijdag is uitverkocht. Tja en dan gaan we al weer weg. Best een beetje balen, maar we kijken nog wel even via internet. We gaan op zoek naar een leuk eettentje. Vlak bij ons hotel vinden we een leuk tentje waar we lekker eten. Via het internet vinden we nog early bird-kaartjes voor donderdagochtend. Vertrek om 9.10 uur, kaartjes ophalen vanaf 8.00 uur. Dat wordt vroeg opstaan. We lopen nog even Chessnut street in omdat daar een Apple-store zit. Dan nog even nakwijlen in de Starbucks die er tegenover zit.

De woensdag kunnen we eerst nog een beetje uitslapen. Verderop zit een Ihop waar we een enorm ontbijt voorgeschoteld krijgen. Na onze vouchers voor de hop on/hop of bus te hebben geprint, stappen we op de bus voor een rondrit door de stad. Op Union Square zien we dat ze druk bezig zijn een gigantische kerstboom neer te zetten.

Bij de eindhalte moeten we overstappen. De volgende bus blijkt een gids aan boord te hebben. Ondanks de mist besluiten we bij de Golden Gate Bridge uit te stappen. De weersverwachting voor donderdag is regen, dus beter weer voor de foto's krijgen we niet. We trotseren de natte kou en wandelen dapper de brug over naar de overkant. Daar stappen we weer op de bus terug naar downtown SF. Bij de poort naar Chinatown stappen we uit en lopen we de Chinese buurt in. Bij een klein tentje kopen we een snack. Tegen de tijd dat het donker begint te worden hebben we behoorlijk lamme voeten, maar we moeten de heuvels weer op naar ons hotel. Op Chessnut eten we een aziatische maaltijd waarbij wel wat bluswater nodig is. Pfff daar warmen we behoorlijk van op.

Midden in de nacht worden we wakker omdat onze nieuwe buren arriveren. Van alle gehorige motels hebben wij de aller gehorigste uitgezocht. Na een halve nachtrust gaat om 6.30 uur onze wekker. Douchen, aankleden en op weg naar Pier 33 voor de vroege boot. Heerlijk rustig is het nog op Fishermans Warf en ook bij de cable cards staan nog geen touristen. Mooi moment voor foto's. Wat erg verrassend is, is het weer. De voorspellingen waren regen, maar we hebben een blauwe lucht en zon. Niet verkeerd! Op Alcatraz lopen we op ons gemak rond en nemen de audiotour door de gevangenis. In de verte zien we de Golden Gate Bridge zonder mist. Later op de dag misschien toch nog maar een keertje heen voor foto's zonder mist?

Als we terug komen aan vaste land, zien we toch wel wat donkere wolken aankomen. Als we vlak bij onze lunchbestemming zijn, begint het te regenen. Eerst zachtjes, maar als we aan een tafeltje zitten met onze broodbol met soep, regent het volop. We hebben geluk, want tegen de tijd dat we klaar zijn is het weer droog. We stappen gelijk maar op de bus naar de GG Bridge. Met koptelefoontjes op luisteren we naar de info over de stad. Tussendoor een erg gezellig deuntje. Bij de brug stappen we uit voor de foto's. Het is best frisjes en de eerstvolgende bus stappen we weer in. Hier blijkt weer een echte gids op te zitten. En wat voor een...Gail, een volslanke vrouw die als een big mamma over haar touristen waakt. Als we de brug over rijden, worden wij door haar gesommeerd om naar boven te gaan omdat we straks hét punt passeren om de mooiste foto van de GGB te kunnen maken. Braaf gaan we naar boven samen met nog wat mede-touristen. Gail telt netjes af, de chauffeur mindert op haar teken vaart en de camera's beginnen te klikken. Het blijkt het enige punt te zijn waar je beide torens van de brug achter elkaar kunt zien. En dat zonder mist. Nu maar hopen dat die foto's gelukt zijn...

We besluiten aan het einde van Lombardstreet uit te stappen om het meest kromme straatje van SF te bekijken. Gail vraagt of er nog meer gekken zijn die daar heen willen. Niemand durft meer...helemaal niet nadat ze nog even vertelt dat we een helling van 40% op moeten lopen. Wij staan dan al naast de bus en kunnen niet meer terug. Vol goede moed beginnen we aan de klim. Pfff dat is echt stijl. Maar het uitzicht is dan wel erg mooi. Vervolgens lopen we een beetje door de stad heen. We zijn op zoek naar een winkel, maar weten niet precies waar die ook al weer zat. Het begint te schemeren en besluiten even ergens wat te gaan drinken. Dit wordt een leuk jaren 50 zaakje waar midden in de zaak gewoon een cadillac staat. Verder allemaal jukeboxen en andere snuisterijen uit de fifty's. Als we het zaakje uitlopen zien we ook opeens onze winkel. Toch nog gelukt. Bij Union Square blijken ze eindelijk klaar te zijn met de kerstboom.

We sluiten ons bezoek aan San Francisco af bij een leuke tent aan Chessnut street.