Curacao

countdown

over ons

wij zijn Daniela en Wiebe en onze hobby is reizen.

Toraja

Inmiddels zijn we al een week onderweg. De tijd vliegt.
Na Makassar zijn we naar het zuiden gereden. Onderweg is er van alles te zien. Overal

worden we aangegaapt. Hier in het zuiden van Sulawesi komen heel weinig toeristen. Op

gegeven moment kwamen we langs een lokale markt. Markten zijn natuurlijk altijd leuk

voor de foto's. Deze markt helemaal. We stapten de auto uit en werden gelijk begroet

door een vrouw die ons welkom heette in Indonesië, wilde weten waar we vandaan kwamen,

wat onze naam was en wat we gingen doen. Vervolgens ging het als een lopend vuurtje dat

er toeristen waren. Hilariteit alom. Lachen voor de foto, roepen dat je op de foto wil,

roepen dat je buurman op de foto wil. En om echt te laten weten dat je op de foto wilt,

dan klim je gewoon bovenop je kraam en til je je t-shirt op zodat je bolle buik te zien

is. De rit naar Bira was verder prachtig. We kwamen langs zoveel verschillende gebieden,

plantages, zoutvelden, botenbouwers, enz. Teveel om op te noemen. Halverwege de middag

kwammen we aan in Bira. Dit bleek het type honeymoon bestemming te zijn. Een klein

huisje aan een wit strand en een blauwe zee. Het strand was net meel, zo fijn was het

zand. Na een dag alleen maar lezen, strandwandelingen en in de zon zitten, zijn we weer

vertrokken uit ons paradijs.

Via Kajang zijn we naar Sengkang gereden. Een lange reisdag, maar wel weer een hele

mooie. Vlak voor Kajang moesten we een zwarte sjarong aan omdat we een bezoekje gingen

brengen aan het traditionele dorpje. Hier mogen geen voertuigen e.d. komen en de

traditionele bewoners zijn zwart gekleed (al draagt de jongere generatie steeds meer

kleur). In het dorp zelf hebben we een bezoekje gebracht aan de wijze dorpoudste. Bij

onze gids hebben we een late lunch gegeten. Zijn vrouw had een heerlijk feestmaal voor

ons klaargemaakt. Ze wonen in een traditioneel houten huis en het was leuk om te zien

hoe de mensen leven en wonen. In Sengkang kwamen we laat aan en hebben we verder niets

meer gedaan.

De volgende dag vroeg op om na een ontbijtje van Nasi Goreng een kano in te stappen om

naar een drijvend dorp in het meer te gaan. Vanwege de droogte was het meer niet overal

diep genoeg voor de kano. Een aantal keren bleven we steken en moest onze bootsman het

water in om ons weer los te duwen. Haja (onze gids) bleek de bewoners van het huis dat

we gingen bezoeken, te kennen. Hij had geregeld dat we daar thee gingen drinken met als

snack gebakken banaan. Eenmaal terug in Sengkang hebben we nog een zijde weverij

bezocht. Daarna nam Haja helaas afscheid van ons. Mocht je ooit naar Sulawesi gaan, neem

dan Haja als gids voor het zuiden!

Met onze chauffeur zijn we verder gereden naar Bambapuang. Dit bleek een resort te zijn

op de berg Bambapuang. We kregen een "villa" met een schitterend uitzicht. Helaas was

het hotel/de villa slecht onderhouden. Verder was het complex niet het type waar je met

een spinnenfobie graag zit...Gelukkig geen grote exemplaren gespot.
In dit hotel was het diner inclusief. We moesten doorgeven hoe laat we wilde eten, maar

er werd niet gevraagd wat we wilden hebben. Vonden we al een beetje vreemd. Wat bleek;

er was een tafel gedekt met het mooiste tafelkleed dat ze hadden en de deze stond vol

met allerlei gerechten. Genoeg voor een heel leger. Pfff een collega gaf aan dat je uit

Indonesië twee kilo lichter terug komt, maar dat beginnen wij te betwijfelen... 's

nachts kwam er nog een hagedisje op het bed (lees op Daniela) kijken of hij een plekje

kon bemachtigen.

Vanochtend op weg naar het Toraja-gebied. Na ongeveer twee uurtjes rijden onze nieuwe

gids Enos opgepikt. Hij had een kleine wijziging op het programma want er was in de

buurt een begrafenisceremonie. Hier wilden we uiteraard graag heen. Onderweg zagen we al

overal de typische Toraja-huisjes staan. De ceremonie was interessant om te zien. Alle

familie, vrienden, bekenden en bekenden van bekenden komen samen om de overledene te

eren. Zo'n ceremonie kan soms een aantal dagen duren. vandaag was de "bezoekersdag"

waarbij bezoekers werden verwelkomd. Het is dan gebruikelijk dat je iets meeneemt voor

de familie. Op deze dag werden ook varkens geofferd. Gedeeltelijk worden deze dan bereid

voor de lunch en gedeeltelijk krijgen de bezoekers weer een stuk vers vlees mee naar

huis. Na de ceremonie zijn we weer bij locals thuis geweest voor traditionele lunch.

Lekker soepje, zwarte rijst, Kip gekookt in bamboe met kokos en bananeblad, waterbuffel

in zwarte saus, gebraden kip, gebakken groente en als toetje kleine bananen. Vanavond

hoeven we niet meer te eten. Na de lunch nog gestopt bij een houtsnijderij en een

traditioneel dorpje. Nu lekker nagenieten in een mooi hotel in Rantepao.