Curacao

countdown

over ons

wij zijn Daniela en Wiebe en onze hobby is reizen.

Toraja-Doda

Rantepao; voor ons al een tijdje geleden, dus het dagboekje er maar even bij.
Lekker uitgeslapen. Enos komt ons pas tegen 9.00 uur ophalen. Het Toraja gebied staat bekend om de begrafenis rituelen. De eerste dag al een ceremonie meegemaakt. De tweede dag gaan we diverse graven bekijken. We beginnen bij een zogenaamde babyboom. Het is een grote dikke boom waarin de Toraja een gat maken, om daarin vervolgens de overleden baby in leggen. Daarna naar een grot geweest waarin allemaal grafkisten lagen met Tautau-poppen. Na de lunch naar een rotswand. In de rotsen worden een soort kamers uitgekapt met een kleine opening naar buiten. Deze "kamer" wordt dan de laatste rustplaats.

De derde dag in het Torajagebied was een verloren dag, tenzij je de vele bezoekjes aan het toilet meerekent. De saté van gisteravond is blijkbaar niet zo goed gevallen.
Wiebe heeft zichzelf moeten vermaken. Tijdens een wandelingetje in de stad is hij overvalllen door zijn eerste echte tropische regenbui. Wat een wolkbreuk...

Onze reis gaat vervolgens (weer langs prachtige natuur) richting Pendolo. We kwamen er eerder aan dan verwacht. Ons hotel bleek echt schitterend gelegen aan het Posomeer. We waren de enige gasten (de vele muggen niet meegerekend). Ons hutje was niet bijster aantrekkelijk. Het was het type "het is maar voor 1 nachtje".
Op het strand kregen we gezelschap van een Indonesisch vrouwtje, Atri, die graag haar Engels wilde oefenen. Met haar hebben we gezellig zitten kletsen. Na een simpele maaltijd nog een tijdje zitten babbelen met onze nieuwe gids Dina, die inmiddels ook was gearriveerd. 's Nachts nog een ongewenste bezoeker op de kamer gehad in de vorm van een knaagdier...

Voor de verandering maar eens vroeg opgestaan ;-) We beginnen met een karig ontbijtje. Twee kleine plakjes toast met jam en een kopje koffie/thee. Gelukkig hebben we koekjes op voorraad in onze rugtas. Met een bootje worden we naar onze volgende bestemming gebracht. Onderweg stoppen we nog bij twee kleine dorpjes. Vlak bij het eerste dorpje bezoeken we een kleine waterval. In het tweede dorpje maken we een korte wandeling en drinken we een kopje koffie/thee bij een van de bewoners. Terug in de boot blijkt Dina heerlijke locale Cookies te hebben. Groene pannekoekjes gevuld met kokos en palmsuiker; lekkerrrrr. Bij Tando Bone, ons verblijf, droppen we snel onze bagage en varen dan door naar Tentena. Hier helpt Dina ons om een lekkere lunch samen te stellen in een plaatselijk eettentje. We doen nog een paar kleine inkopen en laten ons daarna naar ons huisje (lees kleine villa) aan het strand terugvaren. Hier aangekomen kleden we ons snel om en duiken het meer in. Nog wel even zonnebrand gesmeerd, ook al zijn we hier al rijkelijk laat mee gezien onze rode schouders...
Tijdens het avondeten arriveert nog een Nederlands stel. Zij zijn met de auto gekomen en hebben een rit van 12 uur achter de rug. Ze zijn helemaal gaar.

Vroeg wakker. Het was toch een herrie in huis van al die vogels die maar in en uitvliegen en ondertussen gezellig de hele boel bij elkaar tjilpen.
Een halve dag excursie en dan lekker luieren. In de ochtend worden we opgehaald met een auto die ons naar een waterval zou brengen. Onderweg even een korte stop bij een lokale markt. Hier scoort Dina nog een paar lekkere groene koekjes voor ons.
Vlak bij de waterval krijgen we een lekke band (de tweede al deze reis). Met z'n drietjes lopen we verder en afgesproken wordt dat de chauffeur ons volgt zodra hij de band heeft verwisseld.
De waterval blijkt echt schitterend. Aan de zijkant kunnen we een stuk hoger klimmen en daarna kunnen we een stuk de waterval inlopen. Weer terug op de "parkeerplaats" blijkt er maar 1 auto te staan en dat is niet de onze. Het andere Nederlandse stel vertrekt in hun auto en dan staan we er nog met z'n drietjes en wat bouwvakkers die aan het werk zijn. Dina probeert contact te krijgen met onze chauffeur, maar blijkt geen goed signaal te hebben. Uiteindelijk worden we op brommertjes naar een Balinees dorpje gebracht. Hier belt Dina om vervoer te regelen naar Tentena en wij drinken gezellig een koppie thee/koffie bij een klein winkeltje. Iets later dan gepland komen we uiteindelijk weer aan in Tentena. Hier stellen we met Dina weer een lekkere lunch samen die we met uitzicht over de rivier opeten. De term "niet zo pittig" heeft hier in Indonesië overigens wel een iets andere betekenis dan in Nederland.

We worden weer op tijd gewekt door de vogels. Handig aangezien we om 6.00 uur vertekken richting Ampana en de Togian Islands. Eerst een tochtje met de boot naar Tentena om daarna vervolgens met de auto verder te gaan. Onze chauffeur blijkt wel van een beetje tempo te houden. Zeg maar rustig iets te veel. We geven aan dat het wel wat rustiger mag. Met 120 km per uur over een smalle weg stuiteren is niet helemaal ons ding.
We werden om 14.00 uur in Ampana verwacht om met de boot naar Island Retreat gebracht te worden. Om 11.00 uur werden we al door onze chauffeur afgezet. Hier zijn we maar een boek gaan lezen totdat onze boot zou arriveren. Tegen 13.45 uur meerde een speedboot aan. De bootsman kwam even snel gedag zeggen, bestelde een mie goreng voor ons en vertrok weer om nog even wat op de markt op te halen. Een kwartier later was hij er weer. Tijdens onze overtocht zagen we in de verte nog een paar dolfijnen zwemmen.

Island retreat bleek mooi gelegen aan een kleine baai met een zandstrandje. Het waren kleine huisjes gelegen aan het strand. De zee was aqua blauw en je kon het koraal zien liggen. Die middag gelijk maar even geïnformeerd of we de dag erna konden gaan duiken. Dat was geen probleem. Samen met een Duitse man hebben we twee duiken gemaakt. De eerste was niet erg mooi en ging ook niet zo lekker. De tweede duik was echter wel erg mooi langs een koraalwand. De laatste dag op de Togian besteden we aan luieren, snorkelen en lezen. Heerlijk zo'n luie dag.

Op de dag van vertrek komt onze bootsman langs om te vragen of we ook een Coconutcrab willen zien. Geen idee waar hij het over heeft, maar we willen 'm wel zien.
Het blijkt een gigantische krab te zijn die lijkt op een grote spin. Ze leven in de jungle en niet in de zee. Blij dat we 'm overdag tegenkomen en niet in het donker voor ons huisje. Die "gewone" giga spin van de eeste avond was al erg genoeg.

Van de Togian Islands vertrekken we met de boot naar Ampana waar we voor ons hotel afgezet werden. Op tijd op bed. We hebben een lange reisdag voor de boeg richting de Besoa vallei.
De reisdag valt erg tegen. We vertrekken om 6.00 uur en zijn, na een lange rit over een zeer slechte weg, pas tegen 17.00 uur op plaats van bestemming. Vandaag ook weer vroeg vertrokken. Welliswaar iets later dan gepland vanwege een lekke band, maar dat mag de pret niet drukken. Op weg naar Dongala (strand, zee en duiken...).